Min profilbild

Linopressen

Linopressen är studenttidningen vid Linköpings universitet, Campus Norrköping.

10 saker jag ångrar med mitt utbyte

Publicerad 2015-05-26 09:19:00 i Utlandsstudier,

Vet du redan nu att du ska iväg på utlandsstudier? Amanda Borneke har spenderat fem månader i sju olika europeiska länder plus två månader i Asien för examensarbete. Här ger hon konkreta tips så att du ångrar så lite som möjligt när du ger dig iväg. 
 Våga trosta väder och vind när du är iväg, det kan bli ett äventyr!  
 
Det är sällan jag har hört någon säga “jag ångrar att jag gjorde utomlandsstudier”. Ånger är ett starkt begrepp men nu efter mina 9 månader utomlands är det en fråga som ständigt hemsöker mig i tankarna: “Vad kunde jag gjort annorlunda under studietiden utomlands?” Flera svar dyker upp gång på gång. Även om jag älskade varje minut utomlands, så finns det fortfarande saker som kunde varit bättre.
 
  1.  Jag var för packad
    Jag är säker på att packa för mycket saker är en gemensam beklagande av de flesta studenter som studerar utomlands. Väskan packas till en graden snäppet innan explosion. Tänk på att packa det som inte kan ersättas, det som du verkligen måste ha. Handdukar, toalettartiklar, sängkläder, tallrikar, bestick, glas, kaffemaskinen etc. är saker som du kan införskaffa billigt på ett secondhand eller köpa tillsammans med din korridor när du kommer ner.

    Gällande kläder, om du inte använder det idag, så kommer du förmodligen inte använda det utomlands heller. Du kommer också handla när du är iväg, mer än vad du tror. Nästa blogginlägg om utlandsstudier kommer att beröra hur du paketerar när det är dags för en utbytestermin - 2 väskor + 1 år = Packlistan för hur ditt liv ska packas i två resväskor. 

  2.  Jag skulle försökt lära mig språket i mitt värdland
    Det är lätt att klamra sig fast vid varje bit av engelska som du innehar, och du kommer snappa upp några ord från TV eller dina nya vänner i värdlandet. Det här kanske är din enda chans. Ditt internationella program i värdlandet ges oftast på engelska med ett annat nationellt språk, det enda som behövs från dig är en liten ansträngning. En av de saker jag ångrar mest är att jag inte skrev upp mig på språklektioner och att jag kommunicerade på värdlandets nationella språk. Det rör sig om en timme i veckan i ett halvår. Tänk också på att språklektionerna ges inför en internationell grupp som aldrig sett språket innan och att lektionen är relativt lätt. Det är också ett utmärkt sätt att få kontakt med urbefolkningen i landet! 

  1.  Jag skulle ha lärt mig ett nytt fritidsintresse 
    Varför slösa timmarna med att sitta hemma och kolla på serier eller ändlöst festande? På mitt värduniversitet fanns det tusentals sportgrupper; klättring, undervattenshockey, zumba, dykning, fäktning, salsa, baseboll, basket; precis allt du kan tänka dig egentligen! Jag ångrar mig att jag inte joinade fler grupper som dessa. Det var ett fantastiskt bra sätt att träffa nya människor och du utvecklar färdigheter du inte trodde att du kunde ha!
     
  2.  Att jag inte gick med i mitt värduniversitets studentnätverk
    Student unions, Erasmus Student Network eller dylikt, ni måste gå med. Jag var med i en liknande grupp under mitt utbyte och det var fantastiskt. De anordnar resor, studiebesök och event för utbytesstudenter. Det är ett väldigt bra sätt att upptäcka landet som du bor i. Då får du även någon som du kan vända dig till om du behöver hjälp med att boka tågbiljetter, studentrabatter eller bara hitta nere i centrum!

  3.  Jag skulle ha släppt loss mer
    När jag var iväg var det på tok för många som stannade innanför sin “comfort zone”. Gå aldrig på samma nattklubb, ät aldrig på samma resturang, prova olika grupppass på gymmet och så vidare. Ett jättebra tips som jag skulle följt mer är - våga att alltid tacka ja! Säg ja till saker som du inte brukar göra, lev lite, och kliv utanför din bekvämlighetszon!
    Vill du bli knuffad från en klippa i en paraglid utan säkerhetsgenomgång? Ja självklart! 

  1. Jag önskar att jag bott med en som har internationell bakgrund
    Många människor som studera utomlands bodde med folk som de redan kände sedan innan, oftast med folk som samma land som de själva. Motstå trygghetskänslan att alltid hänga med din roomie från samma land som du. De gamla kontakterna du har kanske är fantastiska, men att träffa nya människor kommer bli ännu bättre!
     
  2. Jag ångrar att jag fick en omvänd kulturkrock när jag kom hem
    Något som kommer vara jobbigt för dig är att du inte är hemma, det okej att ha hemlängtan och du kommer inte vara den enda - våga prata om det! Något som kommer vara ännu svårare är när du återvänder hem och tänker att allt ska vara precis som vanligt, att det kommer vara precis som du lämnade det. Dina gamla vänner kommer dejta samma människor, lyssna på samma musik och har samma umgängeskrets. Sanningen är att deras liv utvecklas precis som ditt. Om du tänker att ditt hemland kommer se ut precis som när du lämnade det, så kommer det bli ett brutalt uppvaknade för dig och du kommer få uppleva en omvänd kulturchock. Håll kvar din öppenhet om vad som är ditt hem! 

  3. Jag gjorde mitt bästa, men jag fotade eller videofilmade inte tillräckligt
    Avsikter är ungefär lika användbara som en fyrkantig hjul. Det var så många studenter som jag känner som bestämde sig för att starta en tidskrift eller blogg för att komma hem med två poster. Videofilmning är underskattat, även men en mobilkamera är det fantastiskt kul att kolla tillbaka på.

    Något som jag gjorde var att spendera 10 till 15 minuter per dag eller varannan dag för att skriva dagbok. Bara för att säga något om hur du känner, en person du träffat, eller placera dig besökte. Det kan också fungera som en stor resurs för framtida resor! Du vill inte att glömma namnet på den fantastisk restaurang du hittat eller att tour guide som gjorde resan.

  4. Jag gjorde inte mitt utbyte under en längre
    Tro det eller ej, men den här är ett populärt ångerfullt bekymmer hos utbytesstudenter. Fem månader, längden på en typisk termin, kan tyckas vara en lång tid att vara borta från hemmet, men tänk om de senaste fyra månaderna i ditt liv. Hur snabbt tog de vägen? Hur mycket har du ändrat eller lärt? I sanning, fyra månader är en otroligt kort tid som kommer att flyga när du är utomlands. Det tar minst en månad innan du känner dig hemma. Se till att göra så mycket som möjligt av upplevelsen! 
 
Text och bild av: Amanda Borneke 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linopressen

Linopressen är studenttidningen som håller dig uppdaterad om vad som händer på och runt om campus. Här på Linopressens blogg samlas allt smaskigt material som inte trycks i tidningen. Bra va?

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela