Min profilbild

Linopressen

Linopressen är studenttidningen vid Linköpings universitet, Campus Norrköping.

Det bästa med att studera utomlands

Publicerad 2015-06-09 09:00:00 i Utlandsstudier,

Är du i valet och kvalet med att välja utlandsstudier eller inte? Kanske du är osäker på vad du kommer få ut av det? Amanda Borneke har spenderat fem månader i sju olika europeiska länder plus två månader i Asien för examensarbete. Här ger hon konkreta tips så att du ångrar så lite som möjligt när du ger dig iväg. Här berättar hon om det bästa med att studera utomlands. 

Det finns så mycket som jag vill berätta om mina studier utomlands. I detta blogginlägg kommer jag berätta varför jag tycker utlandsstudier är så himla roligt och varför jag tycker att du ska ta din chans att åka också. Jag kommer dela med mig av mina erfarenheter, bra som dåliga, med att studera utomlands. 

 

Att få välja lärorika kurser som inte ingår i mitt vanliga kursutbud

 Att studera hållbara textiler i norra Indien är inte något jag gör varje dag! 
 
Den mest lärorika kursen jag har läst utomlands var när jag gjorde mitt examensarbete i Indien. Där bodde jag på en volontärorganisation som hjälpte till med boende, mat och resurser. Det var verkligen en kultur att uppleva och ett fantastiskt bevis på att kombinera studier med resor fungerar alldeles utmärkt. 

 

Se världen

 I Venedig finns ingen biltrafik, här är det bara gående eller båt som gäller. 
 
Tänk inte bara på resmålet där ditt utbyte ska ske, utan på vilka möjligheter där finns gällande resor. Nederländerna är Europas centrala punkt och ger tusentals möjlighter till att resa i våra Europeiska grannländer. Jag skrev upp mig på en projektkurs där jag inte behövde inte närvara på föreläsningar och vips så var jag i Vendig! 

 

Uppleva nya kulturer och nya språk 

I Nederländerna är marijuana lagligt på vanliga caféer, tänk två gånger innan du beställer en brownie. 

Att ett land så nära Sverige kan ha markant annorlunda kultur är svårt att tro. Bara språket (som är en blanding mellan skånska och tyska) är annorlunda vara omgiven av. Viktigt att tänka på är att marijuana är lagligt i Nederländerna, tänk två gånger innan du beställer något i ett främmande land, på ett främmande café med främmande människor. 

 

Förbättra mina engelska kunskaper

Här agerar jag engelska lärare i den indiska byn Tripuradevi. 

Att lära sig behärska engelskan på en högre nivå sker på massvis av olika sätt när du är iväg. Allt du skriver, pratar och hör är plötsligt på ett annat språk. Ibland är du läraren och ibland är du eleven. Ett tips från coachen är att  ställa om dator/telefon på engelska, se på filmer med engelsk undertext och lyssna på engelsk musik. 

 

Prova nya studietekniker och studiemiljöer

På ett utomhus café i Nederländska staden Utrecht, ett perfekt sätt att fly bibloteket. 
 
Nya studiemiljöer syftar inte till att du får studera i ett nytt biblotek, utan på alla de andra ställena. Det är även en erfarenhet att studera i ett internationellt biblotek. 
 
 
Internationella vänner
Pannkaksbrunch varje söndag, där alla lagade pannkakor från sin kultur. 
 
Ett av de absolut bästa anledningarna är såklart - VÄNNERNA. Det är fantastiskt underbart att veta att du har vänner runt om i hela världen som gärna tar emot dig som gäst samt visar dig deras kulturer. Försök skapa rutiner när ni alla ses och delar med er av kultur från ert hemland till exempel svensk matbuffé, svensk filmkväll, ABBA- fest eller varför inte en tripp till IKEA? 
 
 
Karriärmöjligheter utomlands
Jag som stirrar ut över bergskedjan Himalya i Norra indien. 
 
Världen ligger för dina fötter efter det att du gjort ditt utbyte. Du har ganska en lärare från ditt värduniversitet som kan rekomendera dig och oftast så har värduniversitet kontakter med stora bolag utomlands. Prova gärna att göra en praktik utomlands för att förverkliga karriärdrömmen! 

 

Viljan att våga göra mitt examensarbete i ett utvecklingsland

Bristen på infrastruktur i Indien gjorde att det oftast såg ut så här - en skogsflod av sopor. 
 
Om jag inte hade spenderat mina fem månader som utbytesstudent i Europa så hade jag nog alldrig vågat studera utanför Europa heller. Det var ett enormt steg för mig att ta det steget, men det var mycket jag inte förberede mig på som påverkade mina studier. Såsom kulturshocken, omvänd kulturkrock på hemresan eller att kastsystemet inte gav mig något värde. Nästa blogginlägg kommer att handla precis om detta - etiska komplikationer vid studier utomlands. 
 
Text och bild: Amanda Borneke 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linopressen

Linopressen är studenttidningen som håller dig uppdaterad om vad som händer på och runt om campus. Här på Linopressens blogg samlas allt smaskigt material som inte trycks i tidningen. Bra va?

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela